Generelt

De typiske chefstillinger – hvad kan de forskellige slags?

Økonomi/CFO-chef? Lønchef? HR-Chef? Der er mange forskellige stillingsbetegnelser, og selvom mange måske tror det, kan de ikke alle det samme. 

Og det kan ofte ende ud i problemer, hvis du ikke får ansat den rette mand eller kvinde til den opgave, du har in mente. Ultimativt er det det bedste, hvis du målrettet leder efter en ansat, som kan det, du har brug for hjælp til. Spar en masse tid og penge ved at læse denne artikel – så har du styr på stillingsbetegnelsen til næste gang.

CFO eller økonomichef

CFO står for Chief Financial Officer. CFO’en eller økonomichefen er direktør samt ansvarlig for virksomhedens finanser. Vedkommende er ansvarlig for planlægning og registrering af virksomhedens finanser med mere.

En CFO eller økonomichef vil typisk udarbejde årsregnskaber, rapporter, budgetter og forecasts. Vedkommende effektiviserer systemer og diverse funktioner og begrænser interne fejl. Han eller hun afstemmer, at bogholderiet er i orden, følger deadlines, rådgiver, optimerer forretningsprocesser og styrer likviditeten.

CFO’en eller økonomichefen er alt i alt en ret nødvendig ansat. Skulle du stå i knibe og akut mangle en CFO, kan du anskaffe dig en midlertidig interim CFO chef, indtil du har fundet den rigtige til jobbet.

HR-chef

HR står for human ressources, og denne stilling er før i tiden blevet betegnet som en personalechef. Vedkommende har ansvaret for al personale på en arbejdsplads – alt fra ansættelse til varetagelse af personale til oplæring.

En HR-chef leder den daglige drift af det HR-team, vedkommende har anskaffet sig. HR-chefen står for rekrutteringsprocessen fra a-z samt ind- og udstationeringer. HR-chefen vil typisk stå for medarbejderudviklingssamtaler.

HR-chefen tager sig af alt logistikken, når det kommer til kontrakter, opsigelser, barsel, løn og så videre. HR-chefen har typisk også udarbejdet en personalehåndbog samt en HR strategi. Vedkommende sørger for Talent Management, Performance Management samt coaching af både ansatte og ledere.

Lønchef

En lønchef står for, ja, løn. Lønchefen står med ansvaret for al lønadministration, herunder hvordan lønnen køres, indberetning til SKAT, E-indkomst, afstemning af indkomst, lønsystemer, behandling af sygeerklæring og meget mere i den dur. Vi håber, du har lært lidt af hvert. Nu ved du forhåbentlig, hvem du skal have fat i, næste gang der skal ansættes en i en chefstilling i din virksomhed.

Kommentarer lukket til De typiske chefstillinger – hvad kan de forskellige slags?