Gode råd

Sådan laver I færre fejl på arbejdspladsen

I ethvert arbejdsliv vil der være op- og nedture. Nogle dage går alt som smurt, og andre dage kan det virke som om, der bare ikke er noget, der fungerer. Men når I til et punkt, hvor hver dag føles som en nedtur, kan det være et tegn på, at I ikke gør alt rigtigt.

Her er det på tide at kigge indad, så I kan finde ud af, hvad der går galt, og hvorfor jeres processer ikke er så strømlinede, som de burde være.

Tag pauser

Det lyder mærkeligt, tænker I måske. Hvis vi skal lave færre fejl, skal vi da ikke læne os tilbage? Men det er skam heller ikke det, vi mener.

Vores hjerner er ikke programmerede til at arbejde intenst otte timer i streg. Derfor er det vigtigt at give de hårdtarbejdende hjerneceller en pause i ny og næ. Som hovedregel kan siges, at vi skal tage mindst 5 minutters pause hver time – gerne mere.

Sørg for at rejse jer, stræk benene, drik et glas vand og få lidt frisk luft. For rigtig mange fungerer det bedst at gå en længere tur efter frokosten, andre får mere ud af at tage en lille pause i ny og næ.

Udliciter nogle opgaver

Sommetider er det ok at sige: “Vi kan ikke gøre alt selv.” Inhouse-løsninger er svære at udarbejde – især i mindre virksomheder. Der er ikke noget galt i at få hjælp, når det kan gøre tingene endnu nemmere for jer.

Lønudlicitering, hjælp til regnskab med mere. Lej en regnskabschef, for eksempel. Regnskabsassistance er en måde, hvorpå du kan få hjælp, rådgivning og vejledning om jeres regnskab.

Udnyt hinandens viden ved at sparre

Alt efter inddelingen af jeres virksomhed sidder I måske i forskellige afdelinger. Og i hver afdeling sidder der stensikkert forskelligt uddannede folk, som har viden om lidt af hvert. Det har et kæmpe potentiale, at I kan sparre med hinanden for at blive bedre, dygtigere samt få et nyt sæt øjne på det, I laver. Det er bare de færreste, der gør det. Hvis I ønsker at få folk til at begynde at sparre, men det virker lidt svært at få sat i gang, kan I overveje at lave et lille frokostmøde, hvor alle hører, hvad alle kan. På den måde ved hver enkel ansat også, hvor de kan få hjælp til hvad.